torsdag 18 februari 2016

W-struktur på din historia

När jag skrev min roman följde jag inte medvetet någon speciell struktur även fast jag omedvetet givetvis följde en som nötts in genom år av läsning av litteratur. Så här i efterhand har jag kunnat analysera vad jag verkligen har skrivit och har upptäckt att jag tycks ha följt en w-struktur (w-plot på engelska). Syftet med att följa en struktur är att historien ska bli intressant för läsaren att följa från första stund och till sista raden.
 

En w-struktur är väldigt enkel att komma ihåg (vilket alltid är ett plus) och eftersom den är så enkel kan den också upplevas som mindre hämmande för kreativiteten än andra mer ingående strukturmodeller. Det här står w:ets spetsar för:

Katalysatorn: Händelsen som startar allt det där action-fyllda eller spännande som din berättelse ska kretsa kring. Askungen får veta att prinsen ska ha en bal. Katniss tar sin systers plats i Hungerspelen. Ja ni vet ju.

Vändpunkt 1: Någonting händer och historien tar en helt ny vändning. I min roman är det här som ny information avslöjas om en karaktär runt omkring huvudpersonen och en trolig antagonist för första gången presenteras för läsaren.

Mittpunkt: När vi kommer till mitten bör huvudpersonen ha lärt sig någonting nytt vilket får konsekvenser för den fortsatta resan framåt. Nu bör hen också bli mer aktiv än tidigare.

Vändpunkt 2: Aj aj! Nu har det gått åt helvete igen. Utsätt din huvudperson för en riktig kris (ju värre ju bättre ungefär).

Upplösningen: För då känns utmaningarna hen överkommer här desto ljuvligare. Kom ihåg att det är huvudpersonen som ska utföra alla hjältedåd vid upplösningen (vill du läsa mer om att skriva bokens klimax kan du läsa mitt blogginlägg om det här)


Sen som sagt tror jag vill alla mer eller mindre omedvetet följer en struktur när vi skriver berättelser. Och om man känner att det hjälper ens historia tycker jag absolut att man bör använda sig av någon av de många olika strukturmodellerna som finns där ute när det gäller romanskrivande. Till mitt nästa manus tänker jag definitivt strukturera handlingen mer i förväg. Tror jag i alla fall :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar